Danskerne handler mere og mere på nettet
Vi danskere elsker at handle på internettet. Det viser tal fra Dibs Payment Service, som er en underafdelingen i betalingskoncernen Nets. Og det er ikke uinteressante tal, de har fundet.
Internethandlen stiger fortsat i Danmark
Vi danskere elsker at handle på internettet. Og vi elsker det faktisk mere end nogensinde. I det første halvår af 2017 har danske netbutikker omsat for 13,2 procent mere i forhold til samme periode sidste år.
Det viser tal fra Dibs Payment Service, som er en underafdelingen i betalingskoncernen Nets. Nets styrer betalingen på flere danske netbutikker rundt omkring på internettet.
I det første halve år af 2017 har Dibs Payment Service set på omsætningen hos cirka 3500 butikker på internettet. Og det er ikke uinteressante tal, de har fundet.
Hver butik har nemlig i gennemsnit haft en stigningen i deres årlige omsætning på 13,2 procent, når man sammenligner med samme periode for sidste år.
Fysiske butikker opfordrer til køb på nettet
Hos Dibs Payment Service er man ikke overrasket over stigningen. Den taler nemlig ind i en fortælling om danskernes stigende forbrug i netbutikker.
”Vi kan se, e-handel fortsætter med at vækste, som vi har set de sidste fem år”, siger Henriette Høyer, salgschef i Dibs Payment Service til Ritzau.
Henriette Høyer mener blandt andet, at en del af forklaringen på stigningen, skal findes i de fysiske butikker. Selv når kunderne handler i de fysiske butikker, bliver de her i stigende grad præsenteret for muligheden om at handle online.
Sidste år blev over halvdelen af danskernes pengeforbrug på internettet brugt på rejser. Rejsebranchen er en af de brancher, Henriette Høyer fremhæver som de bedste, når det kommer til at udnytte potentialet i internethandel.
Klassiske købemønstre hos mænd og kvinder
Dibs Payment Service har desuden set, at helt klassiske købemønstre stadig gør sig gældende, når det kommer til, hvordan mænd og kvinder handler på nettet.
”Derudover fortsætter vi med at se, at mænd køber meget elektronik online, mens kvinder køber tøj, sko og kosmetik”, siger Henriette Høyer.
I 2016 brugte danskerne 70,4 milliarder kroner på danske og udenlandske netbutikker. Det svarer til en stigning på 20 procent i forhold til 2015.
Henriette Høyer tror også på, at stigningen fra 2016 til 2017 vil være af den størrelsesorden. Det vil vise sig, når Dibs Payment Service er færdige med at udarbejde sin årsrapport i september.
Elektronikbranchen klarer sig godt
Det er ikke kun rejsebranchen, der er god til at udnytte internethandlen. Hos elektronikbranchen høster man også frugterne af danskernes stigende forbrug på nettet.Det gør sig gældende hos elektronikforhandleren Hi-Fi Klubben.
De slog dørene op til deres webshop og begyndte at sælge varer online i 2002. Siden da er det kun gået en vej for virksomheden.
”Vi har oplevet en voldsom vækst online i en årrække nu”, siger Christoffer Arensbach, som er topchef hos Hi-Fi Klubben A/S i en pressemeddelelse.
Hos Hi-Fi Klubben nyder man altså godt af internethandel, der mod forventning fortsætter med at stige.
”Vi havde egentlig forventet, at den store tilvækst snart ville løje af, men vi oplever det stik modsatte”, siger Christoffer Arensbach.
De sidste fem år er danske netbutikkers omsætning steget med 70 procent.
Kategorier
- Børn og unge
- Børnetøj
- Bureauer
- Byggemarked og VVS
- Ejendomsservice
- Elektronik
- Familieliv
- Handel
- Hårde hvidevarer
- Helse og sundhed
- Hobby og fritid
- Hotel, rejser og ferie
- Hus og Have
- Husholding og hjem
- Isenkram
- Jagt og fiskeri
- Kaffe og the
- Kontorartikler
- Legetøj
- Malerbutikker
- Marketing
- Møbler og indretning
- Optik
- Polterabend og events
- Sikkerhed
- Skobutikker
- Skønhedsprodukter
- Sport
- Teambuilding og coaching
- Tøj og accessories
- Tøjbutikker
- Ure og smykker
- Vin og andet